תאונות עבודה ומה מגיע לעובדים

תאונות עבודה הן משהו שלמרבה הצער מתרחש כל הזמן, בכל מגזרי הפעילות במשק הישראלי. תאונת עבודה היא אירוע פתאומי שיכול בהחלט לפגוע קשות בבריאותו של אדם וביכולתו להשתכר ולפרנס את משפחתו. במסגרת חוק ביטוח לאומי מוגדר גם ביטוח נפגעי עבודה והמוסד לביטוח לאומי מעניק לנפגעים אלו זכויות רפואיות וכלכליות מגוונות, זאת לצד הזכויות של נפגעי עבודה עקב ביטוחים מסחריים למיניהם. במצב של תאונת עבודה, חשוב מאוד להבין מהן הזכויות המגיעות לכם ומה הכספים שאתם צריכים לקבל מהגורמים השונים – כאשר ליווי וייעוץ מקצועי עשויים בהחלט לסייע לקבל את מלוא הזכויות ואת הסכומים להם אתם זכאים.

ההגדרה הרשמית של תאונת עבודה

נפגעי עבודה יכולים להיות מוגדרים כך עקב מחלת מקצוע (מחלה הנגרמת ישירות בגלל עבודתו של האדם) או תאונת עבודה. תאונות עבודה מוגדרות רשמית כאירוע פתאומי ובלתי מתוכנן שקורה לעובד במהלך עבודתו, בדרך לעבודה או בדרך מהעבודה למקום אחר. ההגדרה מחייבת פגיעה פיזית ו/או נפשית עקב התאונה על מנת שהעובד ייחשב נפגע עבודה הזכאי לזכויות הרלבנטיות.

ישנם מקרים בהם ברור לחלוטין כי מדובר על תאונת עבודה, אך ישנם גם מקרים "אפורים" שבהם נדרש העובד להוכיח כי פגיעתו היא תוצאה של תאונה הקשורה לעבודתו או העונה על ההגדרות המתאימות. כמו כן יש לעיתים צורך להוכיח כי הפגיעה ממנה העובד סובל היא תוצאה של תאונת העבודה.

מה מגיע מהביטוח הלאומי

עיקר הזכויות בעקבות תאונות עבודה מוענקות דרך הביטוח הלאומי, במסגרת תאונת עבודה ביטוח נפגעי עבודה. הזכויות העיקריות הן:

  • דמי פגיעה: תשלום למשך שלושה חודשים לאחר פגיעה בעבודה, בסכום של 75% משכרו הממוצע של העובד.
  • קצבת נכות מעבודה: למי שהוכר בנפגע עבודה ונקבעו לו מעל 20% נכות, העובד יהיה זכאי לקצבה חודשית עפ"י חישוב של 75% שכר ממוצע כפול אחוזי הנכות. לאחוז נכות 9%-19% ניתן לקבל פיצוי חד פעמי גבוה.
  • טיפולים רפואיים חינם: כל הטיפולים הקשורים לפגיעה בעבודה, כולל מעבר למכוסה בסל הבריאות.
  • שיקום מקצועי: מימון וסיוע בהכשרות מקצועיות שונות לנפגעי עבודה.

זכויות מחברות ביטוח וחסכונות פנסיוניים

מעבר לזכויות תאונות עבודה מהביטוח הלאומי עובדים רבים זכאים לסכומי כסף מחברות הביטוח ו/או גופי החיסכון הפנסיוניים. תאונת עבודה ביטוח במסגרת פוליסות מסחריות פרטיות או דרך המעסיק עשויים להניב פיצוי אובדן כושר עבודה למשל. כמו כן יש מקרים בהם ניתן לקבל פיצוי או קצבת אובדן כושר עבודה מקרן הפנסיה או קופת גמל.

Speak Your Mind

*