הזכויות שלכם- מה מגיע לכם?

אנשים רבים שחולים במחלות הסרטן ומוגדרים כנכים אם באופן זמני ואם בצורה קבועה, אינם יודעים על הזכויות שלהם במוסד לביטוח לאומי ובמחלקת מס הכנסה של מדינת ישראל. מאמר זה יגולל בפניהם ובפני יקיריהם אילו זכויות נכים מגיעות להן וכיצד הם יוכלו לממש אותן.                                      

גילוי המחלה וגילו הזכויות

הגילוי על מחלת הסרטן הוא גילוי לא קל שדורש תעצומות נפש רבות. בשלב הראשון של הגילוי הרופאים מעדכנים את החולים בדבר אותם טיפולים אותם הם צריכים לעבור על מנת להבטיח לעצמם את סיכויי ההחלמה הטובים ביותר. משום שהטיפולים הכימותראפיים, הניתוחים והטיפול התרופתי מחלישים את גופו של האדם ומשום שהוא מנסה לאסוף את כל כוחות הנפש שלו בריפוי והחלמה, רוב חולי הסרטן אינם משקיעים את האנרגיות שלהם בניסיון להבין מה מגיע להם ובהגשת בקשה למוסדות המדינה השונים. לכן, מצאנו לנכון לרכז אודות זכויות חולי סרטן במאמר זה.

זכויות נכים- קצבת נכות כללית

אם אתם חולים בסרטן ועדיין לא יצאתם לפנסיה ואינכם יכולים להשתכר למחייתכם, אתם זכאים לקצבה של נכות כללית. כאן, יש לבקש מהרופא האונקולוג למלא טופס רפואי מיוחד של המוסד לביטוח לאומי. טופס זה יעזור בקבלת הקצבה שמגיעה לכם כמה שיותר מהר וללא בירוקרטיות מיותרות. חשוב לדעת שבדרך הקצבה של ביטוח לאומי מוענקת לתקופה זמנית של הטיפולים ולאחר הטיפולים המוסד לביטוח לאומי יבקש דיווח על המצב ובהתאם יחליט האם להמשיך ולספק לכם קצבה מלאה, חלקית או להפסיקה. חשוב לדעת שבעת קבלת הקצבה המלאה מהביטוח הלאומי חולי הסרטן זכאים גם להטבות והנחות שונות נוספות.

קצבאות נוספות לחולי הסרטן

  • שירותים מיוחדים – במהלך קבלת הקצבה הכללית יש אפשרות לקבל גם קצבה מיוחדת. הכוונה כאן היא לקצבה להשכרת שירותים שונים שיעזרו לחולים בתפקוד היומיומי שלהם. תוספת זו של קצבה מגיעה בדרך כלל  לאנשים שעוברים טיפולים כימותראפיים.
  • נפגעי עבודה- אם המחלה התפתחה כתוצאה מחומרים מסרטנים בעבודה, יש לפנות למחלקה של נפגעי עבודה בביטוח הלאומי וזאת על מנת שיבדקו האם אכן קיים קשר ואם אותו אדם זכאי לגמלת נכות מהעבודה. ברגע בו מכירים באדם כ- 'נפגע עבודה' הוא נחשב כנכה ולכן מגיעות לו זכויות נכים. חלק מהזכויות הן טיפולים רפואיים בחינם, שירותי שיקום מקצועיים, פיצויים על אובדן כושר עבודה ועוד.
  • מס הכנסה- חלק מאותן זכויות חולי סרטן הן פטור מתשלום של מס הכנסה. דבר זה תקף רק לחולים בעלי נכות של תשעים אחוזים ויותר. כל שאר חולי הסרטן שנמצאים במהלך טיפול יהיו זכאים להטבה זו באופן זמני.