PDD-NOS, מקנה קצבת ילד נכה?

לא כל בעיה מוגדרת ובקשת האוטיסטית יש תסמונות שונות, שאינן מסווגות בהתאמה מלאה לסיווגים שנכתבו במסגרת התסמינים המאפיינים של האוטיזם. PDD-NOS היא הפרעה התפתחותית נרחבת שאינה מתאימה לאף סיווג מוגדר של תסמיני הקשת. מה זה אומר? זה אומר שמאפייני ההפרעה יכולים להשתייך גם לרובד ההתנהגותי, גם לבעיות בשפה וגם ללקויות שונות בתחומים חברתיים. הסיבה לכך שלקויות אלו אינן מתאימות לאף סיווג רשום של הקשת האוטיסטית היא שהתסמינים השונים אינם עוברים את הסף שנקבע מראש. ניתן לאבחן האם אדם סובל ממצב של PDD-NOS על ידי אבחון מיוחד, הנערך על ידי צוות מומחים בתחום הנפש, הנוירולוגיה, הפסיכיאטריה והריפוי בעיסוק. אלו בוחנים את ההיסטוריה של הילד או המבוגר, עורכים תצפיות שונות, מראיינים את ההורים, מבקשים מהאנשים שחיים עם אותו אדם או מצויים בסביבה הקרובה היומיומית שלו למלא שאלוני התנהגות שונים ונעזרים בחוות דעת של המורים של הילד.

חשוב לדעת שיש מספר סוגים של הפרעות התפתחות ו- PDD-NOS היא רק אחת מהן. הפרעות נוספות בתחום ההתפתחות הן אוטיזם, תסמונת רט, תסמונת אספרגר והפרעה דיס- אינטגרטיבית בילדות. הפרעת התפתחות נרחבת  ולא ספציפית מתגלה בדרך כלל בגילאים מוקדמים ופוגעת ברבדים חשובים מאוד של חיי האדם, אם מדובר על פגיעה בכל הקשור אל תקשורת, מיומנויות חברתיות ואפשרות להסתגל לשינויים. ילד בעל הפרעה התפתחותית שאינה מוגדרת, זכאי לקצבה מסוג קצבת ילד נכה. הילד בדרך כלל אינו מסוגל ליהנות מהדדיות, קשה לו לשמור על קשר עין, יש לו פעמים רבות רתיעה מכל הקשור אל מגע, יש לו לקות או לקויות בכל הקשור אל השפה, קושי בהבנה של כל מיני מצבים חברתיים והיצמדות לשגרה מסוימת, הכוללת ריטואלים ופעילויות קבועות ופעמים גם פעולות שחוזרות על עצמן.

קצבת נכות

קצבת ילד נכה מגיעה לילדים שסובלים מ- הפרעת התפתחות לא מוגדרת או נרחבת. קצבה זו מגיעה לילד עד גיל 18 ועל מנת לקבל אותה יש להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי בצירוף כל המסמכים שמוכיחים שהילד אכן לוקה בבעיה. בהתאם לכל המסמכים המוגשים וטופס התביעה, הצוות המיוחד של ביטוח לאומי יחליט מה יהיה סכום הקצבה לילד. סכום שיעזור רבות לאבחונים, טיפולים ומתן עזרה לילד על מנת שיוכל להשתלב בחברה בצורה קלה יותר בבגרותו.

לסיכום, יש מצבים בחיים בהם אנו מגלים שהילדים שלנו לא חווים את המצבים כמו שאנחנו חווינו אותם, שכן הם לוקים בבעיה זו או אחרת. קיימות קצבות ילד נכה שונות ומומלץ לדרוש אותן.