חוות דעת פסיכיאטרית לטובת זכויות נפגעי הנפש

על פי החוק בישראל, נפגעי נפש זכאים לקבל לא מעט זכויות, הן על מנת לסייע להם ולבני משפחתם להתמודד עם הפגיעה, והן לטובת סיוע בהשתלבות בקהילה. על מנת לקבל את הזכויות הללו נפגע הנפש צריך להיות מוכר על ידי המוסד לביטוח לאומי ועל ידי רשויות הבריאות השונות, וכדי שתהיה הכרה כזאת נדרשת חוות דעת פסיכיאטרית הנכתבת על ידי פסיכיאטר מוסמך. על התהליך שצריך לעבור על מנת לקבל את הזכויות ועל חשיבותה של חוות הדעת, תוכלו לקרוא במאמר שלפניכם.

נפגעי הנפש בישראל

ישראל היא מדינה מאוד מתקדמת מבחינה רפואית, הן מבחינת היכולת לאבחן ולאתר מחלות ומצבים נפשיים והן מבחינת הטיפול וההכרה במצבים שכאלה. מכיוון שלא יכול להיות מצב שבו כל אחד מקבל זכויות למרות שהוא לא באמת זכאי להן, יש חשיבות גדולה מאוד לקבלת דו"ח מפורט, המציין מהי האבחנה – היינו – מאיזו מחלת נפש סובל המטופל, ואת השלכותיה של מחלה זו על המטופל מבחינת יכולותיו הקוגניטיביות, הנפשיות והמוטוריות כאחד.

האבחון צריך להתבצע על ידי פסיכיאטר מוסמך, המתמחה בכתיבת חוות דעת פסיכיאטרית הקבילה בבית משפט. קבלת הזכויות מותנית בהגשת בקשה למוסד לביטוח לאומי ולשאר רשויות הבריאות, בצירוף אותה חוות דעת ומסמכים נלווים נוספים, ובקבלת אישור מטעמה של הוועדה הרלוונטית.

זכויות נפגעי הנפש בישראל

לאחר קבלת האישור מרשויות הבריאות השונות ומהמוסד לביטוח לאומי לכך שהם מכירים בכך שהתובע מוגדר כנפגע נפש, מתחילים בתוכנית שיקומית. במסגרת תוכנית זו זכאי נפגע הנפש לקבל לא מעט זכויות, ביניהן:

  • טיפולים ואשפוזים – נפגעי נפש זכאים לקבל טיפולים רפואיים הן במסגרת אשפוז והן כטיפולים שגרתיים, המיועדים לסייע להם להתמודד עם המחלה בצורה טובה יותר ולאפשר להם לתפקד בצורה עצמאית ככל שרק ניתן.

 

  • בדיקות – נפגעי הנפש זכאים לקבל בדיקות וטיפולים מסוימים שאינם קשורים בקשר ישיר למחלה שלהם מבלי לשלם או בתשלום סמלי בלבד. בין הטיפולים האלה ניתן למנות טיפולי שיניים וכן טיפול לשם כבוד בנפגע נפש על ערש דווי.

 

  • שיקום ושילוב בחברה – נפגעי נפש זכאים לקבלת סיוע בהשתלבות בקהילה, לרבות התאמות בלימודים ובבחינות הבגרות, סיוע במציאת מקום עבודה, סיוע במציאת מקום מגורים ועוד – הכול, כמובן, בהתאם למצב.

 

  • סיוע למשפחות – גם משפחותיהם של נפגעי נפש זכאים לקבל סיוע פסיכולוגי צמוד לטובת קבלת כלים לטיפול נכון ולהתמודדות.

יש זכויות נוספות המגיעות לנגעי הנפש, והכול בהתאם למצבם הנפשי ולאחוזי הנכות שנקבעו להם במוסד לביטוח לאומי.

הכול מתחיל בחוות דעת פסיכיאטרית

על מנת לקבל את הזכויות שצוינו לעיל, יש להגיש בקשה ייעודית למוסד לביטוח לאומי, ולגבות אותה בחוות דעת פסיכיאטרית ובמסמכים נוספים. היעזרות בפסיכיאטר המתמחה בכתיבת חוות דעת מסוג זה תסייע מאוד לנפגע הנפש לקבל את הזכויות המגיעות לו, והיכולות לתרום הרבה מאוד לשיפור מצבו ולשיקומו.