איך מומלץ להתנהל במצב של פגיעת עבודה?

רבים מאיתנו לא מכירים את החוקים והכללים העוסקים בזכויותנו במקרה של תאונת עבודה, מחלה המתפתחת בעקבות עבודה וכדומה. במצבים שכאלה מומלץ להתעדכן בשלבים הנחוצים אותם יש לבצע לאחר מצב של פגיעת עבודה.                                                                                                                                                                       

מי האנשים שנחשבים נפגעי עבודה?

נפגעי עבודה הם אנשים אשר חוו פגיעה גופנית במהלך עבודתם בעקבות תאונה, נפילה ממקום גבוה, חפץ מסוכן אשר פוגע בהם, בעיות גב כתוצאה ממאמץ, תאונה שמתרחשת בדרך לעבודה ועוד. במצבים מסוימים במהלך עבודה ספיציפית אותה העובד מבצע לאורך שנים, נשחקים איברים אשר לאורך זמן נפגעים ולעיתים עלולים לגרום למצב של נכות. בנוסף, קיימים מצבים בהם אנשים מפתחים מחלה או ליקוי בעקבות תנאים שאינם ראויים לעבודה ממושכת. אנשים רבים מפתחים בעקבות עבודתם מחלות עור, מחלות סרטן כתוצאה מחשיפה מתמשכת לחומרים מזיקים ורעילים, בעיות שמיעה, קשיי נשימה ועוד.

 ההבדל בין תאונת עבודה לבין מחלת מקצוע

תאונת עבודה היא אירוע ספציפי שהתרחש באופן חד פעמי בזמן העבודה ובמהלכה. לעומת זאת, מחלת מקצוע היא מצב מתפתח הקורה כתוצאה מעבודה בתנאים מסוימים.

מי מבוטח במצב של פגיעת עבודה?

למעשה, חוק הביטוח הלאומי קובע כי כל אדם בישראל במסגרת עבודתו עלול להיפגע. לכל מקצוע או עיסוק יש את החסרונות והסכנות אותם הוא מביא, ולכן על פי החוק כל עובד בישראל מבוטח במקרה של פגיעת עבודה או לחילופין מחלת מקצוע. במצב בו אדם נפגע בעבודה או חלה במחלת מקצוע, הוא זכאי לקבלה של פיצויים מהמוסד לביטוח לאומי.

נפגעת בעבודה? מה עליך לעשות?

במצב בו התרחשה פגיעת עבודה, הצעד הראשון הוא פנייה לקבלת טיפול רפואי. חשוב מאוד לספר לרופא המטפל את כל הפרטים של התאונה כולל השלבים בהם היא קרתה ולוודא שהנאמר מתועד בדו״ח רפואי מפורט ככל הניתן. בסיום הטיפול יש לבקש מהרופא המטפל העתק מהדו״ח. במצב של פגיעת עבודה אסור להזניח ולוותר על הטיפול שכן לפעמים הפגיעה מורגשת רק לאחר כמה ימים אחרי שהגוף ״עיכל״ את המכה או הפגיעה. את כל הצילומים והבדיקות שתעברו בעקבות האירוע יש לשמור ולתייק. בשלב הבא חשוב למלא ״טופס הודעה על תאונת עבודה״ בהם מצוינים פרטיו של המעסיק. טופס זה מועבר ע״י הנפגע לקופת החולים בה הוא מטופל והיא מחתימה אותו על טופס ״תעודה ראשונית לנפגע עבודה״. טופס זה מיועד עבור המוסד לביטוח לאומי.