סוגי תמלולים

תמלול הינה פעולה בה מעבירים הקלטות קוליות לכתב, הפקת תמלילים מדוייקים מצריכה מיומנות, סבלנות, ריכוז, יכולת הבחנה בין קולותיהם של דוברים שונים, פענוח אינטונציות, טונים ומבטאים שונים, בקיאות בחוקי הדקדוק וההגהה ועוד. מטרת התמליל היא לשקף את המתרחש בהקלטה ולסייע לקורא להבין את הלך הדברים באופן מובן ומדוייק.

 

ישנם סוגי תמלילים שונים, הנבדלים זה מזה במובנים רבים. כל אחד מהסוגים הללו דורש היערכות שונה מבחינת ההקלטה, כמו גם דיוקים ודגשים מיוחדים. חברות מקצועיות מעסיקות מתמללים בעלי נסיון, המתמחים בהפקת תמלילים עבור שירותים השונים. להלן פירוט הסוגים, הדגשים וההבדלים ביניהם.

 

תמלולים משפטיים

במהלך הליכים משפטיים, על מנת להשתמש בהקלטה כראיה משפטית, חובה להגיש את הנאמר בהקלטה כקובץ מתומלל. לרוב לא ניתן להשמיע הקלטת שמע במהלך משפט ולכן חשיבות התמליל המשפטי עשויה להיות קריטית. בנוסף, על פי פקודת הראיות, על מנת שהתמליל ייחשב כראיה קבילה בבית המשפט, על התמליל להיות מדויק לחלוטין, עד רמת האות, ובנוסף יש לצרף לתמליל חוות דעת מומחה. חלק מהחברות מוסמכות להנפיק חוות דעת מסוג זה כחלק מהשירות לצרכים משפטיים.

 

תמלול פרוטוקולים

בפגישות ארגוניות, ישיבות דירקטוריון וישיבות עירייה רבות, אחת הדרישות הקבועות היא שהפגישה תוקלט ותתומלל כך שיהיה פרוטוקול וסיכום כתוב שישלח לחברי הארגון ויישמר בארכיונים. הפקת פרוטוקול מובן ומדוייק עשוי להיות מאתגר גם למתמלל מנוסה, מאחר ודיונים מסוג זה הם לרוב מרובי משתתפים, המשוחחים בקצב מהיר, קוטעים ונכנסים אחד לדברי השני, מה שמקשה על היכולת להבחין בין הדוברים השונים ולהצליח לקלוט את כל דבריהם. עם זאת ישנה חשיבות גבוהה להבין מי הוא הדובר ומה נאמר בכל מקטע, ועל כן יש להקפיד על כך שהתמליל יהיה מדוייק ככל הניתן.

 

תמלול אקדמי

סטודנטים המשתמשים בשירותי תמלול הקלטות במהלך לימודיהם האקדמיים מקלים על תהליך הלמידה שלהם ומגבירים את יכולת הקשבתם  במהלך השיעורים. שירות זה מאפשר להם להיות נוכחים לחלוטין בשיעור, במקום להיות עסוקים בניסיון להספיק לכתוב את כל דברי המרצה, והם יכולים להקשיב להרצאה או לקרוא את תמלילה כמה שירצו בזמנם החופשי, בשקט וברוגע.

 

תמלול הקלטות סמויות

הקלטות סמויות מתבצעות בדרך כלל על ידי אנשים פרטיים או חוקרים פרטיים, המתשתמשים במכשיר הקלטה או מכשיר סלולרי על מנת להקליט בסתר. הקלטות סמויות מתאפיינות באיכות שמע ירודה, ועל כן פונים במרבית המקרים לחברות מקצועיות המשתמשות בטכנולוגיות מתקדמות המנקות את רעשי הרקע, מגבירות את עוצמת הקול של הדוברים ומאפשרות זיהוי מירבי של קולות המשתתפים.

 

תמלול ראיונות

המרת ראיונות מוקלטים לצורכי עבודה שונים כגון: ראיונות עיתוניים, ראיונות לצורכי כתיבת ספר, ראיונות לעבודות אקדמיות וכו'. ראיונות אלו לרוב אינם מתבצעים בסביבת עבודה שקטה ולכן ההקלטות יכילו רעשי רקע רבים אשר מפריעים לשמוע בצורה טובה את הנאמר בהן.