מצבים משפטיים מורכבים

התייעצות עם עורך דין היא חשובה כאשר יש נושאים אשר להם השלכות מרחיקות לכת על חיי המשפחה. בין אם מדובר בנושאים טכניים הנוגעים להתנהלות בין בני זוג, או אף למצבים כמו גניבת זרע המחייבים הכרעה – חשוב לפנות אל עורך דין המתמצא בנושאים אלה.

מורכבות בתשלום מזונות

פניה אל עורך דין המתמחה בדיני משפחה יכולה להיעשות ממגוון של סיבות, חלקן מורכבות ביותר. קיימת סיטואציה הנקראית גניבת זרע, ובה אב יכול לטעון כי קיים עם האם יחסי מין על יסוד הצהרה כוזבת של שימוש באמצעי מניעה – ובעקבותיהם התעברה ונולד ילד. מבחינה משפטית, לקטין יש את האפשרות לתבוע מזונות מאביו, והאב יכול להתנער מחובת תשלום המזונות בטענה של גניבת זרע. יחד עם זאת, חשוב לדעת כי האב יחוייב במזונות עבור ילדו גם אם הילד נוצר באופן שלא היה על דעתו. מקרים מסוג זה הם סבוכים היות ויש קושי להוכיח את הטענה הזו.

החוק מגדיר זכויות וחובות של האב במצב בו נולד ילד כתוצאה ממקרה של גניבת זרע, על פי מקרים קודמים שהובאו להחלטת בית משפט. על פי רוב מטיל בית המשפט את האחריות למצב על כתפי האב שיכול היה למנוע את ההריון מהצד שלו. כמו כן, לאחרונה קיימים מצבים בהם בית המשפט מטיל את האחריות על הגבר ועל האישה במידה שווה ומחייב אותם במזונות לילד שנולד כתוצאה מיחסיהם.

בדומה למצבים של גניבת זרע, גם נישואים חד מיניים דורשים החלטה של בית משפט או סיוע של עורך דין המתמחה בכך.

 

מעמד של ידועים בציבור

בני זוג אשר חיים ביחד מוגדרים לעתים כידועים בציבור. הדבר תקף גם לבני זוג הטרוסקסואלים וגם לזוגות חד מיניים. היות ומצב של נישואים חד מיניים אינו קיים בישראל, בית המשפט לענייני משפחה אינו מבדיל בין בני זוג ידועים בציבור שהם הטרוסקסואליים לבין בני זוג ידועים בציבור שהם בני אותו מין. הימצאות במעמד של ידועים בציבור, כולל בתוכו זכויות אך גם חובות משפטיות. בשל העובדה כי נישואים חד מיניים אינם אפשריים בישראל, נוצר מצב בו זוגות חד מיניים מוצאים את עצמם במצב בו הם רוצים לקבל על עצמם את הזכויות והחובות האחד כלפי השני או במצב הפוך – בו הם אינם מעוניינים שיוטלו עליהם זכויות וחובות כלפי בני הזוג.

בדומה למצבים משפטיים מורכבים כמו גניבת זרע, גם בירור הזכויות והחובות מתוקף נישואים חד מיניים מצריך התייעצות עם עורך דין המומחה בכך. חשוב לקחת בחשבון כי יש אפשרות חוקית להסדרת חיים משותפים בקרב זוגות בני אותו המין אשר אינם יכולים להיחשב רשומים כנשואים.

במקרים מסוימים ניתן להחליט על ניסוח הסכם ממון או הסכם כתוב אשר דומה באופיו להסכם ממון. הסכמים אלה נקראים על פי רוב "הסכם לחיים משותפים" ובהם מוסדר המעמד המשפטי גם של מי שאינו יכול להינשא מתוקף אי הכרה במצב של נישואים חד מיניים.