מערכות ניהול

מערכות ניהול חיוניות לכל עסק, חברה וארגון במדינת ישראל. במאמר זה נסביר מהן מערכות ניהול, מה תפקידו של תו תקן ישראלי וכן מה המשמעות של תקן איכות הסביבה.              

מערכות ניהול

מערכת ניהול היא מערכת שעוזרת לארגון לנהל את כל הקשור אל העסק, מוצריו ושירותיו בהתאם לתקנים הישראלים והבינלאומיים, אם מדובר על תקנים לאיכות הסביבה, תקני ISO ועוד. נכון להיום כל ארגון זקוק למערכת ניהול שתעזור לו לסנכרן בין המחלקות השונות בארגון, השלבים השונים ותאפשר לו לוודא שכל הדברים הקשורים אל הארגון שלו נעשים בצורה הבטוחה, היעילה והחוקית ביותר. ישנם סוגים שונים של מערכות ניהול וכל חברה צריכה לשקול מהי מערכת הניהול שתתאים לה בצורה הטובה ביותר. רוב החברות בוחרות בחברה מומחית שתבנה עבורם מערכת ניהול שמתאימה לעסק או שתתאים עבורם מערכת ניהול בהתאם לדרישותיו של העסק. בדרך כלל החברה שבונה את המערכת או מתאימה אותה ללקוח תהיה גם החברה שתבצע את התחזוקה, הניהול של המערכת וכן שיוך כל מיני תוספות במקרה הצורך.

בישראל פועלים בהתאם לתקן הישראלי

פעמים רבות אנו שומעים על תו התקן הישראלי, אך רבים אינם יודעים האם כדאי לפרסם בפני הלקוחות שהחברה עובדת בהתאם לתו התקן הישראלי או תווי תקן אירופאיים, אמריקאים או אוסטרליים. מסיבה זו חשוב לקחת בחשבון שכאשר מדובר על לקוחות ישראליים היתרון הגדול הוא לעבוד בהתאם אל תו תקן ישראלי ופעמים רבות הדבר נדרש ואין בחירה בעניין. בישראל, מכון התקנים הישראלי הוא זה שאחראי לכל הקשור אל תו תקן ישראלי. למעשה, הוא הסמכות היחידה למתן תו תקן זה. כל מוצר שעליו יש מדבקה של תקן ישראלי הוא מוצר שעבר את כל הבדיקות הנחוצות ומובטח שהמוצר יצא מהמפעל תקין, בטיחותי ואין בו שום דבר שיכול לפגוע בבריאותם של אנשים או לפגוע באיכות הסביבה על ידי שימוש בו.

תו התקן הישראלי ותקן לאיכות הסביבה

התקן הישראלי הוא למעשה מסמך שמפרט את כל הדרישות של מכון התקנים הישראלי ואלו שחלות על כל מוצר וזאת על מנת שיתאים לייעוד שלו. ISO הוא ארגון התקינה הבינלאומי. נכון להיום מכון התקנים מוציא תווי תקן שמעידים שהמוצרים מתאימים לכל הדרישות של המכון ואיכותיים. תווי בטיחות שמעידים על כך שהמוצר מתאים לכל הדרישות הבטיחותיות ותווים ירוקים שמעידים שהמוצר עומד בקריטריונים של איכות הסביבה. תקן איכות הסביבה שמכונה גם תקן ISO 14001  הינו תקן שיפרט את כל הדרישות של מערכת ניהול סביבה של ארגון כאשר המטרה שלו היא למנוע זיהום סביבתי ולתמוך בהגנת הסביבה. תקן זה מחייב חברות לצמצם את הפסולת שלהם, למנוע זיהום סביבתי, לצרוך כמה שפחות משאבים סביבתיים ועוד.