קצת על תקנים ישראליים

קיימים תקנים שונים על פיהם נדרשים לפעול מפעלים וחברות מסוימות. תקנים אלו הם מעין מסמכי דרישה שעמידה בהם נועדה להבטיח את עמידותו של מוצר המפעל או החברה בכל הבדיקות ושהוא אכן יכול להיחשב לתקין, בטיחותי ואיכותי. קיימים כמה סוגים של תקנים ומסמכי דרישות אשר משתנים לפי סוג התקן ועל בסיס הגוף או הארגון שאמון על הוצאת התקן וכל מה שנלווה לכך. במאמר הנוכחי נציג בפניכם את ההבדל בין תקן ISO לתקן ישראלי.                                                                                                                                       

מה זה ISO?

מרבית האנשים נחשפו למונחים  ISO9000 וISO9001 – אולם בדרך כלל אין הם יודעים במה למעשה מדובר והאם הם קשורים במובן מסוים למה שנקרא תו תקן ישראלי. אז קודם כל נציין כי ISO הוא ראשי תיבות של ארגון בינלאומי האחראי על קביעת התקנים ברחבי העולם כולו. הארגון קובע הגדרות לתקנים תעשייתיים ומסחריים עבור ענפים שונים בעולם.  אין הוא שייך לממשלה אולם מסוגל בהחלט להשפיע על כמה חוקים באמצעות הצבה של תתי תקנים שלעתים קרובות הופכים לחוקים בידיים של ממשל כזה או אחר.

מסמכי הדרישות של   ISO9000 ו- ISO9001 

יש לציין כי ISO הוא הארגון האחראי על הוצאת מסמכי הדרישות של  ISO9000 ו- ISO9001 כמו כן על פיקוחם. כמו כן יש לחדד כי קיימים מספר תחומים בהם הארגון מפעיל שיתופי פעולה בין גופים מקצועיים מסוימים כמו בענף המחשבים למשל והנדסת חשמל שם הארגון מקיים שיתוף פעולה עם IEC. תקני ISO מחולקים לכמה קטגוריות חומרה שונות, תקנים לתוכנות, תקנים למגוון חומרים מיוחדים המגיעים כנוזל או כמוצקים ועוד תקנים בכל הנוגע לשירותים שונים כגון הובלות, תו תקן ניהול, מכירות וכן הלאה.

מהו התקן הישראלי?

מכון התקנים הישראלים הוא זה הקובע את התקן הישראלי. תו תקן ישראלי יינתן תמיד מטעם מכון התקנים עבור כל מוצר שעבר סדרת בדיקות מחייבת ונמצא כעומד בכל הדרישות שמציבים מסמכי התקן לגביו. צרכנים שברצונם לרכוש מוצר איכות ברמה בטיחותית גבוהה, יכולים להיות בטוחים במלוא האחוזים כי אם המוצר נושא במדבקה של תו תקן ישראלי הוא אכן ממלא אחר דרישות אלו. יש לציין כי המכון בישראל מגדיר תקנים מסוימים בצורה מקבילה לתקנים של ה- ISO9000.